Tester akumulatorów - to nie wyrocznia - metody diagnostyki akumulatorów
Cytat z Tomasz Hudy data 4 lipca 2025, 8h46Wraz ze wzrostem popularności i spadkiem ceny testerów akumulatorów, coraz częściej pojawiają się prośby o interpretację wyników.
Jak się okazuje - sam tester nie jest złym urządzeniem, bo w szybki sposób potrafi zweryfikować stan akumulatora, niestety wyniki są często źle interpretowane, lub też sam test jest wykonywany w nienależyty sposób.
Co tak naprawdę mierzy nasze urządzenie ?
Mierzy przede wszystkim rezystancję wewnętrzną akumulatora - a ta zmienia się w zależności od pojemności, od stopnia naładowania, od temperatury i wielu innych czynników - dlatego ważne jest aby pomiar wykonać poprawnie a wyniki zinterpretować w sposób należyty.
Na podstawie zmierzonej rezystancji wewnętrznej oraz napięcia, algorytm interpretuje wyniki i porównuje z wprowadzonym prądem rozruchowym, na tej podstawie szacuje SOH oraz SOC - czyli stopień zużycia czy też zdrowia oraz stopień naładowania.
Jak więc poprawnie przeprowadzić test i jak interpretować wyniki - poniżej znajduje się kilka istotnych informacji:
- Wpływ temperatury - temperatura ma bardzo istotny wpływ na rezystancję wewnętrzną, dlatego test powinien być wykonywany w temperaturze 20-25 stopni. Im temperatura niższa tym wyniki będą gorsze.
- Napięcie spoczynkowe - jak już wspomniałem wcześniej, również napięcie zmierzone przez urządzenie jest uwzględniane podczas działania algorytmu który szacuje SOC i SOH, dlatego ważne jest aby nie dokonywać pomiaru tuż po ładowaniu akumulatora - najlepiej odczekać 24 a nawet 48h - dlatego że po ładowaniu napięcie utrzymuje się na dość wysokim poziomie, co przekłada się na błędną interpretację przez tester.
- Skoro już mowa o ładowaniu, to przez pewien okres po ładowaniu, rezystancja wewnętrzna może być większa (im mniejsza tym lepiej) dlatego że w czasie ładowania dochodzi do elektrolizy, w związku z tym pojawiają się pęcherzyki powietrza które utrudniają przepływ prądu i znowu urządzenie będzie błędnie interpretować wyniki. Dlatego powtórzę jeszcze raz - pomiar należy wykonać 24 lub najlepiej po 48h po ładowaniu.
- Na koniec najważniejsze - niezależnie od uzyskanych wyników - tester to nie wyrocznia i taki pojedynczy pomiar jeszcze o niczym nie świadczy - lepiej taki wynik traktować jako punkt odniesienia do późniejszych pomiarów aniżeli powód do reklamacji czy też do wymiany akumulatora.
Oczywiście test urządzeniem do pomiaru prądu rozruchowego, to tylko jedna z wielu metod diagnostyki akumulatorów - polecam materiał poniżej aby zapoznać się z ciekawym przypadkiem akumulatora oraz innymi metodami sprawdzenia stanu akumulatora.
https://youtu.be/tArleavSW8o
Jeśli masz coś do dodania na ten temat - pisz śmiało
Wraz ze wzrostem popularności i spadkiem ceny testerów akumulatorów, coraz częściej pojawiają się prośby o interpretację wyników.
Jak się okazuje - sam tester nie jest złym urządzeniem, bo w szybki sposób potrafi zweryfikować stan akumulatora, niestety wyniki są często źle interpretowane, lub też sam test jest wykonywany w nienależyty sposób.
Co tak naprawdę mierzy nasze urządzenie ?
Mierzy przede wszystkim rezystancję wewnętrzną akumulatora - a ta zmienia się w zależności od pojemności, od stopnia naładowania, od temperatury i wielu innych czynników - dlatego ważne jest aby pomiar wykonać poprawnie a wyniki zinterpretować w sposób należyty.
Na podstawie zmierzonej rezystancji wewnętrznej oraz napięcia, algorytm interpretuje wyniki i porównuje z wprowadzonym prądem rozruchowym, na tej podstawie szacuje SOH oraz SOC - czyli stopień zużycia czy też zdrowia oraz stopień naładowania.
Jak więc poprawnie przeprowadzić test i jak interpretować wyniki - poniżej znajduje się kilka istotnych informacji:
- Wpływ temperatury - temperatura ma bardzo istotny wpływ na rezystancję wewnętrzną, dlatego test powinien być wykonywany w temperaturze 20-25 stopni. Im temperatura niższa tym wyniki będą gorsze.
- Napięcie spoczynkowe - jak już wspomniałem wcześniej, również napięcie zmierzone przez urządzenie jest uwzględniane podczas działania algorytmu który szacuje SOC i SOH, dlatego ważne jest aby nie dokonywać pomiaru tuż po ładowaniu akumulatora - najlepiej odczekać 24 a nawet 48h - dlatego że po ładowaniu napięcie utrzymuje się na dość wysokim poziomie, co przekłada się na błędną interpretację przez tester.
- Skoro już mowa o ładowaniu, to przez pewien okres po ładowaniu, rezystancja wewnętrzna może być większa (im mniejsza tym lepiej) dlatego że w czasie ładowania dochodzi do elektrolizy, w związku z tym pojawiają się pęcherzyki powietrza które utrudniają przepływ prądu i znowu urządzenie będzie błędnie interpretować wyniki. Dlatego powtórzę jeszcze raz - pomiar należy wykonać 24 lub najlepiej po 48h po ładowaniu.
- Na koniec najważniejsze - niezależnie od uzyskanych wyników - tester to nie wyrocznia i taki pojedynczy pomiar jeszcze o niczym nie świadczy - lepiej taki wynik traktować jako punkt odniesienia do późniejszych pomiarów aniżeli powód do reklamacji czy też do wymiany akumulatora.
Oczywiście test urządzeniem do pomiaru prądu rozruchowego, to tylko jedna z wielu metod diagnostyki akumulatorów - polecam materiał poniżej aby zapoznać się z ciekawym przypadkiem akumulatora oraz innymi metodami sprawdzenia stanu akumulatora.
Jeśli masz coś do dodania na ten temat - pisz śmiało